אומץ ניהולי

לעשות את הדברים נכון? או את הדברים הנכונים?

פיטר דרוקר, אבי תורת הניהול המודרנית, הטביע את אחת ההבחנות החשובות לפיהן התנהגויות ניהוליות מיוחסות ל"עשיית הדברים נכון" בעוד שאלו המנהיגותיות מיוחסות ל"עשיית הדברים הנכונים". בלעשות את הדברים נכון אנו מבטיחים מערכות יעילות על ידי תכנון, תאום, ארגון ובקרה. התמקדות בניהול דורשת להשקיע אחוז ניכר מהזמן לביצוע מטלות שגרתיות והתמודדות עם המשימות השוטפות. התוצאה המיטבית היא מערכת ששומרת על סטטוס קוו. כיון שהסביבה החיצונית מורכבת תנודתית ומשתנה, זהו הישג קשה בפני עצמו.

מתי ניהול הופך למנהיגות? 

התנאי למעבר מניהול למנהיגות הוא יצירת שינוי מועיל. הדבר מתרחש בזמן שתחת השפעתך נוצר ערך מוסף ליחידה הארגונית. מרכיבים רבים נחוצים על מנת להטביע חותם. אחד המרכזיים שבהם הינו אומץ ניהולי.

מתי בפעם האחרונה? 

מתי בפעם האחרונה הפגנת אומץ ניהולי? האם כאשר דרשת מדמות לשנות גישה כאשר אף אחד לא העז לפניך לעשות זאת? או האם כאשר קיבלת החלטה להתייצב אל מול הממונה עליך בהיעדר ציפיות ברורות דיין? האם כאשר נלחמת לקדם דמות מוכשרת מן המחלקה שלך לתפקיד בכיר יותר בידיעה שביצועי יחידתך יפגעו בטווח הקצר? כשהאצלת סמכות בתחום שאת/ה הכי טוב/ה בו? כאשר התחייבת בפני לקוח לספק מוצר בלוח זמנים אגרסיבי כי ברור לך שזו הדרך היחידה ליצור בעיניו ערך מוסף אל מול מתחריך?

בני אדם בארגונים מצפים מן העומד/ת בראשם להפגין אומץ גם אם הדבר אינו נאמר באופן מפורש. אומץ יכול לבוא לידי ביטוי בין השאר בקריאת תיגר על התנהלות לא תקינה, בהפגנת עוצמה ורגישות מול גורמים רלוונטים החיוניים להצלחה, בהאצלת סמכות המבטאת ויתור על שליטה על אף הסיכון הכרוך בכך, ובהסכמה לקבל תפקיד בכיר יותר, או משימה מורכבת יותר, אף על פי שאינך יודע/ת אם תצליח/י בה.

הלב שלי מתחיל לפעום

"כל החיות האחרות ביער מצפות ממני להיות אמיץ, שכן האריה מוכר בכל מקום כמלך האריות, אך לקראת כל סכנה הלב שלי מתחיל לפעום" כך אמר האריה הפחדן, באומץ רב, בסיפור הקוסם מארץ עוץ. הפגנת אומץ דורשת פרידה מאזור הנוחות הודאי, המוכר והנוח, אל עבר שדות זרים אשר השהיה בהם מלווה בבדידות, ניכור, פרידה מן הקיים, ביקורת נוקבת ובאופן בלתי נמנע, גם פוטנציאל לכישלון. כמו חרב פיפיות, לא מובטחת הצלחה גם למי שמוכן לשלם את מחיר היציאה למסע, לאבד פופולריות רגעית ולשחות נגד הזרם. החדשות הבלתי נמנעות הנוספות הן, שאומץ ניהולי הינו כרטיס כניסה הכרחי וחיוני למנהיגות מובילה שינוי.