איך להציג נושא באופן מעורר השראה (ולנצח את מרפי)

מה מבטיח לנו מרפי?  

כולנו מכירים את מרפי. במיוחד כשאנו  נדרשים להעביר פרזנצטיה. בזמן ההכנה לקראתה, "כל דבר נמשך יותר ממה שמצפים שיימשך", במהלכה "כל מה שיכול להשתבש, אכן משתבש". אם לא די בכך "הדברים משתבשים תמיד ברגע הגרוע ביותר". אז איך נרחיק את מרפי מאיתנו?   תשומת לב זהירה למספר נקודות עשויה למנוע ממרפי מיודענו להתקרב 

מהי מטרת המצגת?  

לשם מה ההתכנסות? לשם העברת ידע?, גיוס לפעולה?, לעורר דיון בנושא? 

לפרק. לפרק. לפרק.  בהתאם למטרה המוגדרת, לזמן המוקצב ולמה שהינך רוצה להשיג, מהם המיקודים  העיקריים? 

מי עתיד להשתתף?  מנקודת ראות המשתתפים/ות, מה הן הציפיות מן המפגש איתך? מה מענין אותם? מה הערך שאת/ה מייצר/ת עבורם/ן? 

מה הזמן המדויק המוקצב לך? המשתתפים אינם יודעים מה רצית לומר, ולכן, לא ירגיש אם לא אמרת הכל. לעומת זאת, גלישה מעבר לזמן מעמידה גם את המציג/ה הטוב/ה ביותר באור שלילי, וגורמת לעיתים לקוצר רוח מצד המאזינים בשל אבדן סבלנות, ובעיקר תחושה של חוסר כבוד לזמן שלהם. 

איך נראית המצגת?  אנחנו בעידן הvisual  כל כך הרבה זמן, ולכן מפתיע שישנם כאלה שמצליחים להופיע עם מצגות מרדימות, מרובות מלל. היום אין צורך להיות גרפיקאי/ת כדי לייצר עם מצגת מדהימה. להלן הרצאה נהדרת – כיצד לא "להרוג" אנשים עם power point. https://www.youtube.com/watch?v=Iwpi1Lm6dFo, ויש כל כך הרבה אתרים חינמיים שיכולים לעזור לנו לייצר מצגות מרשימות. http://bit.ly/38Xq2Pe. ואם בכל זאת כותבים, אין להרבות בכיתוב. חשוב להדגיש את העיקר, ועדיף בליווי תמונה/איקון (להלן אתר לאייקונים חינמיים: https://www.iconsdb.com/ ). חשוב להקפיד על גופנים בגודל המתאים לקהל ולשלב צבעים אשר יבליטו את הכתוב. העזרים, אטרקטיביים ככל שיהיו, אינם העיקר. הם יכולים להוסיף, לגוון, להבהיר ולשעשע. להפיח רוח חיים במצגת - רק בידך הדבר. 



מהו משפט הפתיחה שלך? "לא מקבלים הזדמנות שניה לעשות רושם ראשוני טוב". באיזו תמונה, אמירה, עובדה, ציטוט מתחילים? קריטי לדעת ולשנן אותו, על מנת להתחיל באופן חלק, להרגיש בטוחים ולא "להתחמם" מול הקהל. 

יש דוגמאות? סיפורים? בהתאם לנושא הנדון, טוב לשלב דוגמאות והעשרה בסיפורים שימחישו את המסרים הם מרכיב קריטי במצגת טובה. נתונים המועברים באמצעות דוגמאות מובנים טוב יותר ובוודאי זכירים יותר מאשר בלעדיהן. אילו שאלות צפויות מן הקהל? מענה מראש לשאלות הללו יאפשר לחשוב מראש על תשובה מתאימה, לחייך, ולהשיב באופן מכיל, מקצועי ושלם. 

כמה זמן הקדשת לאימון?  כדאי להתאמן מול מראה (ברצינות) או להקליט עצמכם. היום, הzoom - או כל פלטפורמה אחרת, כולל מצגות power point מאפשרות הקלטה וצילום עצמי. רוברט דה נירו, האחד והיחיד, בילה במשך ימים ארוכים בישיבה מאחורי הגה לקראת סרטו "נהג מונית", התאמן באיגרוף במהלך שנה והעלה קרוב ל-30 קילוגרם על מנת לשחק ב"שור הזועם" (וזכה באוסקר). הוא התנהג באופן דומה בהכנה לסרטים נוספים, שכן טען שלמרות שקולנוע הינו אשליה הוא רוצה להיות נאמן לכל הפרטים, ככל שניתן. אז מה זה לעמוד כמה פעמים מול מראה ולהקשיב לעצמך?. אנשי מקצוע רבים מתחום המשחק, השירה, הנגינה מתאמנים, שוב ושוב, עד שיוצא מושלם. אחרת הם לעולם לא היו נשמעים במיטבם. תרגול רב יקדם את יכולתך להציג נושא בצורה אפקטיבית, לא רק במצגת, אלא גם בסיטואציות יומיומיות אשר ילוו את המשך הקריירה הניהולית שלך, ותאפשר לך לבטא את עצמך בביטחון ובאופן מלא. 


איך זה נראה מהצד?  לא לגבי כל מצגת, אבל אם היא חשובה לך מאוד, או אם חשוב לך להשתפר במיומנות, טרם הצגתה לקהל הנמען, מומלץ מאוד להציג את המצגת בקול רם מספר פעמים מול  קהל אוהד, או כל מי שמוכן לשמוע. שינון המצגת יוצרת, בנוסף להתנסות, הזדהות עם החומר המועבר. זו הזדמנות לקבל היזון חוזר לגבי האופן בו נתפס המסר המועבר, כמו לגבי טון הדיבור שלך ורמת ההתלהבות והביטחון המוקרנת במסריך המילוליים והלא מילוליים. נותר רק להפיק הנאה במהלך המצגת. תגובת ה"קהל" מותנית בדרך כלל בטיבו של המציג. ואין (כמעט) משהו יותר משעמם ממציג/ה משועמם/מת. את/ה יותר חכם/ה ממרפי. או לפחות יותר מוכן/ה. ועם הכנה כזו - שום מרפי לא יעצור בעדך! להתבוננות הומוריסטית על הנושא: https://www.youtube.com/watch?v=8S0FDjFBj8o&vl=pt