למה ואיך חשוב לתת הזדמנות שניה לעשות רושם ראשוני טוב?

יש הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני טוב! 

סוזן בויל, בת 47, מובטלת ומתנדבת בכנסיה מכפר לא מוכר בסקוטלנד עוררה בעבר גלי התעניינות ברחבי העולם, וחזרה לחיינו עם הרצאתו מעוררת ההשראה של הרמטכ"ל אביב כוכבי https://www.youtube.com/watch?v=78Si8tJ6lWA). סוזאן הוכיחה לכולנו לנו את המחיר הגבוה אותו אנו עלולים לשלם כאשר אנו מתמקדים בקנקן. חרף העובדה שמאז ינקותנו מחנכים אותנו להתבונן ב"מה שיש בו", בספרות המקצועית מצטיירת תמונה עגומה באשר ליכולתנו לשפוט את האחר באופן מושכל. אנו נוטים, בהתאם לטבע האדם, להישען על "קיצורי דרך קוגניטיביים", ולהוסיף חטא על פשע בכך שאנו מפגינים בטחון מופרז בשיפוטי הבזק שלנו.

למה יש לנו "קיצורי דרך" קוגניטיביים?  קיצורי הדרך הללו לרב מסייעים בידנו, שהרי אחרת לא היינו עושים בהם שימוש. הם חוסכים זמן, מפחיתים עומס, מקובלים על הכלל ומובילים אותנו לעיתים קרובות למחוז חפצנו, מבלי שנדע את אשר הפסדנו בדרך. כך למשל, בניסיון לנבא אם לזמן מועמד לראיון, קל לסנן קורות חיים על סמך הישענות על פרטים ביוגרפים, המוסד בו למדו המועמדים, והניסיון אותו צברו עד כה, על אף שהמציאות (והמחקרים) מורים כי לגבי מרבית המקצועות אין קשר מוכח בין נסיון להצלחה בביצוע. 

איך נימנע מלהישען באופן מוגזם על רושם ראשוני? אולי לנוכח הטבעיות בה אנו נוטים לשפוט אחרים בהבזק הראשון נכתב כה רבות על אופנים בהם מומלץ ליצור רושם חיובי במפגש הראשון. זאת בהנחה, כמובן, ש"אין הזדמנות שניה לעשות רושם ראשוני טוב". מעט התייחסות ניתנת לאופנים בהם כדאי להימנע מן ההשענות הטוטאלית על רושם זה. לכן, לנוכח העלות הגבוהה של טעות אפשרית, במיוחד בעמדות ניהוליות, להלן כמה אסטרטגיות שעשויות לסייע לך להפחית את השפעת הרושם הראשוני עליך.

יצירת ההזדמנות השניה. פלא שלרושם הראשוני אפקט כה חזק? בהיעדר מידע נוסף אנו שואבים את כל פיסות המידע מתוך התנסויות קודמות המזכירות את זו הנוכחית. לכן, אם במסגרת תפקידך עליך לבחון את מידת רצינותו של לקוח פוטנציאלי ואת מידת יכולתו להתחייב, למשל, לעמוד בתשלומים לחברה, כדאי לשאול שאלות באמצעותן ניתן לתהות על קנקנו של האדם הנמצא איתך. שיתוף בקורותיך עשוי, במינון מתאים, לייצר קרבה ובעקבותיה הכרות מעמיקה יותר.

התייחסות למיומנויות ולא לאישיות. אם הוטל עליך לבצע משימה הדורשת ממך למיין אנשים מתאימים לצוות שלך, טוב שבחירת האנשים וחלוקת המשימות תתבצע על סמך קריטריונים הקשורים למיומנויות שיסייעו לך להגיע להישגים עליהם תימדד. אחרת, הבחירה תסתמך על האינטואיציה בלבד, וההחלטה עלולה להיות שגויה.   טעית בשיפוט? הגדולה היא להישיר מבט ולהודות בכך. את השיעור הזה, שערכו לא יסולא בפז, לימדה אותנו אמנדה הולדן, אחת השופטות בתחרותBritain's Got Talent  . "אני כל כך נרגשת", כך אמרה, ומבטה לא סר מעיניה של סוזאן בויל, "כי כשעלית על הבמה כולם היו נגדך. אני בכנות חושבת שכולנו היינו ציניים. זו הייתה "קריאת ההתעוררות" הגדולה ביותר שהיתה לי אי פעם. זו היתה זכות גדולה להאזין לך". אם ננהג כך, לא נפסיד נקודות.