אליה בלי קוץ בה - איך נותנים הכרה מניעה

תגיד, אריק יודע שזה מה שאתה חושב עליו?

"את יודעת, בחברה הזאת נזכרים בי רק כשיש טעות או פאשלה", אמר לי במרירות אריק, מנהל פרויקטים בחברה מצליחה. "כהשהכל הולך חלק, אף אחד לא מדבר איתי". כעבור שעה שמעתי את המנכ"ל משוחח עם מנהל מחלקה. "את הלקוח הזה תפנה רק לאריק. הוא היחיד שיודע לטפל בלקוחות כאלה". לא מנומס, אבל לא יכולתי להתאפק. "תגיד, אריק יודע שזה מה שאתה חושב עליו?" בודאי שהוא יודע, השיב לי המנכ"ל. "אמרת לו?", הקשיתי. "למה אני צריך להגיד לו? הוא יודע!".

אריק לא לבד. על פי סקר שנערך מטעם חברת גאלופ, למעלה משני שליש מאלפי המועסקים שנדגמו מדווחים שלא קיבלו שבח על מעשיהם בשבוע החולף. לארגונים שבהם העובדים מקבלים שבח תדיר יתרון עסקי. בארגונים הללו נמצא פריון גבוה בשיעור של לפחות 10% ותחלופת עובדים נמוכה בכ-50% בהשואה לאחרים.

רעב להכרה

על פי וויליאם ג'יימס (William James), אבי הפסיכולוגיה האמריקאית, הרעב להערכה appreciation)) הוא הצורך הבסיסי ביותר בטבע האדם. מדוע? מכיון שהערכה מהווה אישור על כך שאנו פועלים כראוי. בעקבות הערכה אנו נוטים להרגיש טוב יותר לגבי עצמנו, בטוחים, רצויים, חשובים ותורמים לזולתנו. בדומה לאורגניזמים אחרים, אנו גם נוהגים לחזור על פעולות שגורמות לנו עונג. מכאן שמתן הערכה מבטיח הישנות העשיה שהובילה אליו.

הכרה ניתן לבטא באופנים רבים. אחד הביטויים להכרה, בו נעסוק היום, הוא שיחת שבח על מאמץ או הישג יוצא דופן. שבח אינו עולה מאומה, ולכן יש לתת אותו בנדיבות. עם זאת, על מנת לשמור על ערכו, אין לתת אותו בחינם אלא רק עבור מאמצים ראויים ותוצאות מרשימות. למשל, עמידה בלוח זמנים אגרסיבי, השקה מוצלחת של מוצר חדש, השקעה בפיתוח עצמי שתורם ליחידה, עזרה לעובד מתוך הצוות או מיחידה אחרת, חסכון בהוצאות, רעיון מיוחד שהתקבל.

הכי פרקטי

שיחת שבח נועדה למטרה אחת בלבד: לשבח. בלי "כל הכבוד למה שעשית אבל...". בלי עקיצות כמו "אתה רואה, כשאתה רוצה – אתה יכול". אליה – בלי קוץ בה! להלן קווים מנחים:

חשוב להגדיר את הפעולה אותה ברצונך לשבח: 

למשל: "ראיתי את מר זילברג נכנס אליך זועף ויוצא מחייך"

ניתוח האירוע 

כדאי לבקש לספר מה קרה. למשל: "מה קרה במהלך השיחה בינכם?, ...אז מה ענית לו?" בשלב זה חשוב לנהל דו-שיח אודות המשתנים שהובילו להישג. כך מתקיימת התבוננות מן הצד על התהליך, ומתחדדים הגורמים שהובילו להצלחה. זו הזדמנות נדירה עבורך (ועבור אחרים, בתקוה שהשבח ניתן בפומבי) ללמוד מהתנסות ממשית שהצליחה.

התפעלות

בשלב זה חשוב להתפעל מן המאמץ, היצירתיות והנחישות שהובילו לתוצאה. למשל: "היכולת שלך להקשיב לו עד הסוף, למרות ההאשמות שהוטחו, היא יוצאת דופן".

משמעות 

לקינוח, כדאי לחבר את ההישג ליעדים הארגוניים ולתוצאות הרצויות. למשל: "בזכות הנחישות שלך, ואורך הרוח שגילית, מר זילברג יודע שהוא חשוב לנו, וממשיך להיות לקוח נאמן". כדאי גם להעניק משמעות אישית. למשל: "אחרי שעברת את מה שעברת עם מר זילברג, תוכל להתמודד עם כל לקוח בעתיד".

כמה זמן אורכת שיחה כזו? 

לא יותר מחמש דקות! חמש דקות שבהן הצלחת להתעלות מעל השוטף, ולהקדיש ללמידה ולטיפוח המשאב היקר והחשוב ביותר העומד לרשותך. כל הכבוד לך!