מהן ההזדמנויות שהתקשורת הוירטואלית מזמנת?

 לא בחרתי להתנסות ביצירת קרבה דיגיטלית, היא בחרה אותי. 

"אם אני מסדרת לך חדר עם מקום ל 300 איש על פי הנחיות התו הסגול, עם חלונות פתוחים לכיתה עם קפסולות של 15 סטודנטים, תסכימי ללמד פנים אל פנים?" שאלה אותי מנהלת התוכניות של הפקולטה. "בואי נקצר". השבתי, בלי לחשוב. "אם את מכניסה אותי לחדר קטן בלי חלונות ואת אומרת לי שבסוף אני חוטפת קורונה... אני באה". ככה אני מעדיפה ללמד מרחוק. אין כמו הדבר האמיתי. כפי ששיתפתי במאמר קודם, לא בחרתי להתנסות ביצירת קרבה דיגיטלית, היא בחרה אותי. כאשר התחלתי להתמקד ביתרונותיה, הנובעים בראש ובראשונה מן החיסכון בזמן ובמשאבים, התחלתי להנות. 

אין לי זמן לקורסים, והאמת, כבר למדתי לנהל  

עבור אנשים רבים שלא היו נוסעים לכנסים, לאירועים, להדרכות התקשורת הווירטואלית מהווה הזדמנות. מדובר באנשים שמסיבות שונות (היעדר דחיפות, סדר עדיפויות, חשש) השקעה בלמידה מקבלת לרב מקום משני. האפשרות להתחבר מרחוק הפכה את ההזדמנות ללמוד ולמלא את המצברים הקוגניטיביים והחברתיים לאטרקטיבית יותר. זכיתי לפגוש בארגון שעימו אני עובדת הרבה שנים, עם דרגים ניהוליים שכיון שהם בכירים וותיקים, לא פקדו הרבה מאד שנים את מחלקת ההדרכה ותחת האפשרות ללמוד וירטואלית הצטרפו בהמוניהם. 

ראיתם את מייקל דל מספר סיפור? 

איך לא חשבו על זה קודם? מנכ"ל חברה מספר סיפור לילדי העובדים והעובדות בחברה, וזוכה להנות משאלות הקהל. http://bit.ly/2Zd86dI. בעלות מינימלית, ובחדוה נוצרה מחוברות וגאוות יחידה. 

הזמנת אורחים רחוקים, או כאלו שזמנם יקר במיוחד 

דווקא בזמן שכל איש נמצא תחת גפנו ותחת תאנתו, עם בעלות על "חתיכת שמיים", נפתח אוקיינוס כחול. להזמין דמות להרצאה בארגון נחשבת אופרציה מורכבת ויקרה. אבל כשכולנו בסגר, הפלטפורמה הווירטואלית יכולה לחצות יבשות. כמרצה באקדמיה, זכיתי לשמוע את אחד התלמידים שלי מספר על שופט בית משפט עליון במישיגן, ריצ'רד ברנשטיין, שהוא עיוור מלידה. "בוא נזמין אותו לשיעור שלנו.." מצאתי את עצמי חולמת בהקיץ. התלמיד שלי, נתי ביאליסטוק, מנכ"ל המרכז לעיוור, שאין לו גבולות, או קירות או חסמים, שוחח עימו, ובשבוע לאחר מכן התארח אצלנו כבוד השופט העליון, ריצ'רד ברנשטיין, והווה השראה מתוך הspeaker שלי, לשמונים תלמידים. אי אפשר לתאר את החשמל שהיה באוויר. קל מאד להזמין אנשים לחצי שעה בzoom, במקום להטריח אותם להגיע במיוחד לשאת הרצאה. כל מנהל/ת יכול/ה להזמין דמות ניהולית בכירה, לקוחות, ספקים, ממקשים. עצם המפגש מייצר  קרבה, חיבור, ואלו הם בסופו של דבר החומרים הבסיסיים מהם בנוי שיתוף פעולה. 

הערת אזהרה

על אף היתרונות הרבים והבלעדיים של התקשורת הווירטואלית, חשוב לזכור שמדובר בחרב פיפיות. אם היא נעשית נכון, אנשים יופתעו לטובה, היא תייצר חיבור בין האנשים, בהירות לגבי מה נדרש ואיך, תחושת ערך ו"למה". אם לא, זו יכולה להיות קטסטרופה מביכה. במאמר הבא נסקור את המרכיבים המעשיים שיסייעו לך לייצר חיבור בינאישי, לרתום אחרים ובעיקר לתת ערך משמעותי גם כאשר כל אחד מאיתנו בביתו ובמבצרו. 

 

תודה ענקית לנתי ביאליסטוק, מנכ"ל המרכז לעיוור, שהאיר בפני - יותר מכל אחד אחר - את הדרך לייצר קרבה וירטואלית, גם כשאוקיינוס חוצה ביננו